Vad säger barnen? Om kränkningar bland barn - ett studiematerial för föräldrar

parm foralVad säger barnen? Om kränkningar bland barn - ett studiematerial för föräldrar, är avsett för föräldrar som vill lära sig mer om hur de kan hjälpa till att förebygga mobbning bland barnen.

Syftet med materialet är att underlätta för föräldrar att mötas kring frågor som gäller umgänget bland barnens kamrater. I diskussionsuppgifter berörs frågor om vad som är föräldrars ansvar och vad som är skolans samt hur föräldrar kan hjälpa varandra när barnen får problem med kamrater.

Berättelserna belyser skillnaden mellan normala konflikter och mobbning och lyfter fram hur man som förälder kan vara en god förebild som säger ifrån mot kränkningar. Materialet är självgående för att kunna användas i studiecirklar och inkluderar texter, diskussionsfrågor, kommentarer, handledning och råd till föräldrar när barnen utsätts för mobbning, berättar om mobbning mot kamrater eller deltar i mobbning. Texterna passar också bra att använda på föräldramöten.

Berättelserna är illustrerade med finstämda blyertsteckningar av konstnären Kerstin Larsson. Färgbilder finns att ladda ner för den som vill göra egna texthäften.

Materialet säljs med rätt för skolan eller föräldraföreningen att kopiera berättelser och övningar. Kopieringsrätten samt skolans eller föräldraföreningens namn trycks längst ner på sidorna.

Om materialet

Tryckt på hållbart 120 g-papper. Fjärde reviderade upplagan är på 45 sidor.

Priser:

Kopieringsrätt för föräldraföreningar/skolor med upp till 500 elever. 1495:--.

Kopieringsrätt för föräldraföreningar/skolor med upp till 1000 elever: 2395:--.

För större volymer, v.g. be om offert.

Välkommen att e-posta eller ringa!

Presentation av berättelserna

Berättelserna baserar sig på intervjuer med barn och ungdomar i olika åldrar:

Theo funderar över vad han kan göra för att hjälpa en kamrat som är deprimerad. Kamraten har blivit mobbad tidigare och Theo tror att det är därför som han mår dåligt. Theo säger att det var bra för honom att han kunde prata med sina föräldrar om mobbningen i skolan.

Malin berättar om sin passivitet när en flicka i klassen blev mobbad i grundskolan. Malins mamma försökte hjälpa till men lyckades inte. Nu när Malin går på gymnasiet känner hon skuld när hon ser hur mobbningen har påverkat kamraten. Hon inser sitt eget, kamraternas och de vuxnas ansvar och undrar vad hon kan göra efteråt för att rätta till.

Ellinor berättar om sin bror Kristian som har fått ett fult öknamn, blir hackkyckling på fotbollsträningen och får hyllan han har gjort i träslöjden förstörd. Kristian har förbjudit sin syster att berätta för föräldrarna att han blir mobbad.

Isak har gått ur skolan och berättar om hur mobbningen som han drabbades av under skoltiden har påverkat honom: vad han har lärt sig och hur han reagerar nu när en arbetskamrat blir illa behandlad. Han berättar om sin önskan om upprättelse och om vad han ska tänka på om han själv en gång i framtiden blir pappa.

Victoria oroar sig för sin lillasyster Alice som har blivit mobbad i grundskolan men som nu går i ettan på gymnasiet. Alice har inte så lätt för sig i skolan och blir nedlåtande behandlad av några duktiga flickor i klassen. Alice vill inte att föräldrarna ska få veta att hon inte har det bra i skolan.

Sabine berättar om sin klasskamrat Erik som blir elakt behandlad av de andra i klassen. De vägrar att sitta bredvid honom i klassrummet och att äta av hans kakor på när alla har tagit med sig kakor hemifrån.

Sara berättar om hur hon och bästa kompisen Sofia när de var elva år ställde elaka frågor till Anna för att göra henne generad. Sara är den före detta mobbaren som nu skäms och önskar att föräldrarna hade ingripit.

Emil tittade på när en pojke i hans klass blev mobbad på rasterna i grundskolan. Emil berättar att lärare och föräldrar tyckte att mobbaren var en trevlig person och beskriver hur roligt han själv och andra tyckte att det var att se på när mobbaren plågade den utsatta pojken.

Josefine har fått elaka, anonyma brev av klasskamraterna sedan trean. I sjuan håller föräldrarna henne hemma och låter henne sedan flytta och byta skola. Då får hon ytterligare ett brev med posten från sin klass.

Henrik berättar hur han själv och klasskompisarna började reta Emma och hur de med tiden tog sig allt större friheter eftersom ingen vuxen stoppade dem. Henrik har svåra skuldkänslor över vad han har gjort och undrar var alla vuxna höll hus när han gick i skolan.