Stökig klass - rektors ansvar?
En stökig klass – vad gör man åt den? Boken bygger på aktuell pedagogisk forskning och handlar om hur en rektor kan följa lektioner, iaktta samspel och undervisning, ge respons till lärarna och leda utvecklingen av arbetet. Boken innehåller utvalda fallbeskrivningar med respons på lektionsbesök hos tio olika lärare samt en teoretisk och en praktisk diskussion.
Jag har sett briljanta lektioner, genomförda av kunniga lärare med stor förmåga till inlevelse med eleverna och anpassning till deras behov. Jag har också sett prov på motsatsen – rent katastrofala lektioner – som för både eleverna och läraren har inneburit en stor påfrestning. Det är framför allt dessa dåliga lektioner och den respons jag har gett på dem som jag vill visa för andra skolledare. Att berömma den skickliga läraren är ingen konst, det kan alla göra, men att nå fram med synpunkter till den som behöver ändra på sig är en utmaning. Med detta vill jag inspirera andra skolledare och ge tips om hur man kan stötta när undervisningen inte fungerar tillfredsställande. Eva Larsson, lärare och rektor
Jag önskar att jag hade läst den här boken när jag började min lärarbana – tänk, så många misstag jag hade sluppit göra! Och tänk om jag hade haft en rektor som också hade läst den så att vi hade förstått varandra! Marianne Bokblad, lärare, Söderköping
Pris: 279:-- exkl. moms (296:-- inkl. moms) Postens porto tillkommer. Beställ från Lectura.
Bokens litteraturlista finns här. |
|
RecensionerSkolledaren, mars 2012 BTJ, december 2011 |
Innehåll i boken
|