Eva hjälper lärare återfå kontrollen

http://www.lararnasnyheter.se/lararnas-tidning/2014/05/23/eva-hjalper-larare-aterfa-kontrollen

Från Lärarnas tidning 2014-05-23 14.12

Foto: Anders G. WarneOBSERVATÖR. Eva Larsson har jobbat som lärare och rektor och har skrivit böcker om ledarskap i klassrummet.

Coachen Eva Larsson har sedan 2008 följt närmare 300 lektioner som observatör i olika skolor. Hon möter lärare som är väldigt ovana vid att någon tittar på deras undervisning.

— Många tror att de är ensamma om sina problem. De har tappat självförtroendet och lägger skulden på sig själva när elever ut­manar eller tar över som informella ledare.

När Eva Larsson ombeds att observera i en klass handlar det ofta om att eleverna utmanar. Vissa lärare känner oro över att hon som observatör ska störa deras auktoritet. Hon är extremt noga med att själv märkas så lite som möjligt under sina observationer.

— Jag sitter helt tyst längst ned i klassrummet och antecknar det jag ser. Filmar gör jag i princip aldrig. Eleverna brukar snabbt glömma att jag finns där och jag berättar inte för dem varför jag är där.

Det hon ofta ser är klassrum där elever kräver omedelbar personlig respons. De är inte beredda att anpassa sig till gruppen utan kör över sina kamrater och läraren.

— Utan en tydlig ledare blir situationen snabbt ohanterlig. Det skapas informella ledare bland eleverna där den starke vinner. Undervisningen hackas sönder fullständigt vilket drabbar de elever som har störst behov.

Hon ser att en del lärare försöker behålla kontrollen genom att själva försöka prata så mycket som möjligt under lektionerna. De laddar upp med powerpointpresentationer och ger också själva svaren på sina frågor. Eleverna blir passiva, tappar intresset och börjar knappa på sina mobiler eller datorer.

— En del lärare tycker att det känns otryggt när jag föreslår att de ska göra helt om och förändra undervisningen genom att dra in eleverna i samtalen under lektionen. De tror att de ska förlora kontrollen. Fast jag ser att det är just den de har tappat genom att inte engagera gruppen.

Hon poängterar att det är viktigt att ta det lugnt om man ska coacha en annan person så att den inte känner sig överkörd eller kränkt.

— Jag frågar alltid läraren om vi bara ska prata kring mina råanteckningar från lektionen eller om de också vill ha mina synpunkter. Hittills har jag aldrig varit med om en lärare som inte vill ha min åsikt, säger Eva Larsson.


Lenita Jällhage

 

 

LÄS VIDARE

Här kan du se exempel på protokoll som Eva Larsson använder när hon observerar en lektion. Ladda ner pdf:erna nedan:

Råanteckningar, exemplet Erik
Råanteckningar, exemplet Lovisa

 

TÄNK PÅ DETTA

Eva Larssons tips till kolleger som vill coacha varandra:

• Diskutera i förväg villkoren för coachningen. Kom överens om ifall coachen ska ge personlig återkoppling och hur den ska tas emot.
• Filma inte en lektion om det finns stora problem. Det kan störa. Anteckna i stället.
• Följ inte bara en färdig metod utan tänk igenom vad som passar er som individer.
• Observatören ska aldrig lägga sig i en pågående lektion såvida inte taket rasar ned.
• Tänk på att det ska gå att ha en fortsätt god relation som kolleger efter coachningen.